Vakuutusmeklarin käyttäminen tuo yritysasiakkaille usein yli viidesosan säästöt vakuutusmaksuissa. Vakuutusmeklaritoimisto Novumin asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan raha ei silti ole sen asiakkaille tärkeintä.
Kuusi asiakasta kymmenestä pitää tärkeimpänä asiana vakuutusmeklarin tarjoamaa ammattitaitoa.
– Tämä tulos yllätti meidätkin, sillä myös taloudellinen merkitys on suuri. Me emme kuitenkaan etsi vain kertaluonteisesti halvinta hintaa, vaan hoitosopimuksellamme jäämme asiakkaiden rinnalle kumppaniksi ja varmistamme jatkuvasti riittävän vakuutusturvan parhaaseen hintaan, Novumin myyntijohtaja Jyrki Kettukangas kertoo.
Novum kilpailuttaa asiakkaidensa vakuutukset suoraan vakuutusyhtiöiden meklariosastoilla. Kilpailutusvaiheessa tarjoukset pyydetään 5-6 kotimaiselta vakuutusyhtiöltä ja tarvittaessa asiakkaan tarpeen mukaan tarjouspyyntö voidaan lähettää myös kansainvälisille vakuutusyhtiöille. Tällöin yhtiöiden välille syntyy aito kilpailutilanne ilman muutosta vakuutusturvaan.
Ensimmäinen, tärkeä askel on Novumin ja sen asiakkaan välinen vakuutusturva-analyysi. Novum ei tyydy kopioimaan nykyisten vakuutusasiakirjojen sisältöä, vaan se perehtyy yrityksen toimintaan ja riskinhallinnan tarpeisiin. Asiakas hyväksyy tarjouspyynnön lopullisen sisällön, joka yleensä eroaa jonkin verran nykyisestä vakuutusturvasta. Koko prosessi on riippumaton vakuutusyhtiöistä.
– Tehtävämme on etsiä asiakkaillemme markkinoilta paras ja edullisin vakuutusturva, ei toimia vakuutusten myyjänä. Meille on tärkeää nähdä myös ne riskit, joita asiakas ei ole nähnyt, jolloin voimme kertoa niistä asiakaslähtöisesti, yhteyspäällikkö Matti Heikkinen huomauttaa.
Yksityisasiakkaita Novum palvelee sen Vakuuttava.fi–sivuston kautta. Koko prosessi hoituu käytännössä sähköisesti ja puhelimen välityksellä.
– Asiakas allekirjoittaa valtakirjan ja sopimuksen sähköisesti, jonka jälkeen asiakkaan tehtäväksi jää todeta säästöt ja valita vakuutusvertailun mukaisesti edullisemmat vakuutukset itselleen – turvasta tinkimättä.
Lähes 50 prosentin säästö
Kempeleläinen kiviaineksen jalostukseen ja murskaukseen erikoistunut Kamrock saavutti Novumin asiakkaana sekä merkittävää taloudellista säästöä että laadukkaampaa riskienhallintaa. Toimitusjohtaja Jarkko Peräahon mukaan vuositasolla vakuutusmaksujen säästöt kiipesivät kymmeniin tuhansiin euroihin. Vuonna 2016 perustetun yrityksen vakuutuksia ei oltu aiemmin kilpailutettu: yrityksen ripeä kasvu ei jättänyt aikaa kilpailuttamiselle.
– Ja kun aikaa löytyi, toisen vakuutusyhtiön edustaja joutui aikansa selvitettyään toteamaan, ettei heillä ole meille sopivaa vakuutustuotetta, joten asia jäi, Peräaho kertoo.
Peräaho ja Kamrockin tuotantojohtaja Aki Hintta sanovat, että yrityksen raskaat murskauskoneet ovat vakuutusyhtiöille ilmeisen hankalia vakuutettavia. Hintta listaa, että kallionmurskauslinja koostuu useista satoja tuhansia euroja maksavista koneista: Kokonaissumma voi nousta miljooniin euroihin. Koska Novumilla on yhteys kaikkiin vakuutusyhtiöihin, sopiva vakuutus löytyi Kamrockille helpolla tavalla.
Vertailu vaatii osaamista
Peräahon mukaan Kamrockin tapauksessa säästöistä suurin osa kertyi työtapaturmavakuutuksista. Yrityksen perustamisvaiheessa työntekijöitä oli kymmenen. Tällä hetkellä heitä on 60 henkeä. Kamrockin johto piti ensisijaisen tärkeänä, ettei kilpailutuksen yhteydessä vakuutusturva pääse vahingossa laskemaan: se saa ainoastaan parantua. Eri vakuutusyhtiöiden asiakirjat tuntuivat alan ulkopuoliselle kuitenkin vaikeasti vertailtavilta.
– Työtapaturmavakuutuksissa korostuu meklarin asiantuntijuus, jotta eri tarjoukset saadaan vertailukelpoisiksi. Juuri niistä kertyy usein myös kaikkein merkittävin säästö, Kettukangas huomauttaa.
Miksi näin? Yritysten itse kilpailuttaessa pimentoon jää usein se, mitä vakuutusmaksuille tapahtuu henkilövahingon sattuessa. Kettukangas huomauttaa, että eri vakuutusyhtiöt voivat lähtötilanteessa olla hyvinkin samalla viivalla, mutta työtapaturman jälkeen hinnat lähtevätkin kehittymään merkittävästi eri tavoin. Novum selvittää tarjouspyynnöissään hinnan viiden vuoden tapaturmahistorian perusteella ja pyytää vakuutusyhtiöiltä myös tiedon vakuutuksen hintakehityksestä tapaturman jälkeen.
– Vakuutuksen pitää tuoda korvaus vahinkotilanteessa siten, etteivät vakuutusmaksut karkaa sen jälkeen tähtitieteellisiksi. Meille on myös erittäin tärkeää, että mukana on ammattilainen, jolta voi kysyä apua vahinkotilanteessa, Peräaho toteaa.
Teksti | Juha-Pekka Honkanen, Kuva | Lasse Lehto