Novum yrityksenä
Kotimainen vakuutusmeklari
Novum Oy on vakuutusmeklaritoimintaan keskittynyt kotimainen perheyritys, jonka palveluihin kuuluu mm. vakuutusten kilpailutus ja vakuutusten hoitaminen.
Tarjoamme asiantuntemusta vakuutusasioiden hoidossa koko Suomen alueella.

Tietoa Novumista
Asiantuntevaa vakuutuspalvelua jo vuodesta 1991
Perheyrityksemme aloitti toimintansa jo vuonna 1991. Aluksi keskityimme riskienhallintaan, mutta myöhemmin laajensimme toimintaamme vakuutusmeklaripalveluihin ja sijoitusratkaisuihin. Nykyään olemme yksi suurimmista kotimaisista vakuutusmeklaritoimistoista. Toimimme kattavasti koko Suomen alueella.
Asiakaskuntamme on laaja – palvelemme eri toimialojen yrityksiä, kuntia, kaupunkeja, seurakuntia, koulutuskuntayhtymiä ja hyvinvointialueita. Vakuutusmeklarimme ovat kokeneita alan ammattilaisia, joiden osaaminen palvelee kaikenkokoisia asiakkaita. Toimintaamme määrittää asiakkaidemme etu, olemme asiakkaan kumppani kaikissa vakuutusasioissa.




Asiakastyytyväisyys
Asiakastyytyväisyys ja asiakkaan etu toiminnan perustana
Asiakastyytyväisyyskyselymme perusteella yli 90 % asiakkaistamme on ollut tyytyväisiä vakuutusten hoitoon. Vakuutusmeklarin asiantuntemus ja saavutettavuus saivat lähes kaikilta vastaajilta hyvän arvosanan. Novumilla on pitkäaikaisia asiakassuhteita, mikä kertoo asiakastyytyväisyydestä.
Asiakastyytyväisyyskyselyssä asiakkaat antoivat erikseen positiivisen palautteen Novumin vakuutusmeklarin ammattitaitoisuudesta, tavoitettavuudesta ja asiakkaan huomioon ottamisesta.
Arvostettu työpaikka
Työyhteisö, jossa arvostus ja hyvinvointi ovat keskiössä
”Novum Oy on onnistunut rakentamaan työpaikan, jossa työntekijöiden arvostus ja hyvinvointi ovat selvästi keskiössä. Yrityksen sekä johto että henkilöstö tekevät selvästi töitä luodakseen ilmapiirin, jossa vallitsee hyvä yhteishenki ja keskinäinen luottamus. Novum Oy huolehtii työntekijöidensä ammatillisesta kehittymisestä tarjoten mahdollisuuksia oppia ja kasvaa työssään. Organisaation käytännöt tukevat niin työn ja perhe-elämän yhteensovittamista kuin henkilöstön avoimuutta tuoda esille mielipiteitään ja kehitysideoita.
Työntekijät tuntevat itsensä arvostetuiksi ja kokevat saaneensa selkeät ohjeet työstään ja saavat myös tarpeeksi tukea esimiehiltään. Tämä kaikki vahvistaa työntekijöiden ehdottomuutta suositella yritystä muille, mikä kertoo paljon siitä kuinka hyvässä tasapainossa asiat siellä ovat.”
Lähde: Arvostettu.fi – Työntekijäkokemus mitattuna
Novumin yhteiskuntavastuu
Luotettava ja vastuullinen vakuutusmeklari
Suurena suomalaisena vakuutusmeklarina tunnistamme vastuumme. Meille vastuullisuus tarkoittaa luotettavuutta. Pidämme lupauksemme ja olemme siitä ylpeitä. Haluamme pysyä alamme huipulla, ja siinä tärkeimpiä ominaisuuksiamme ovat tarkkuus ja täsmällisyys jokapäiväisessä työssämme.
Otamme vastaan innolla uudet haasteet, perehdymme huolellisesti tehtäviimme ja otamme vastuun päätöksistämme. Olemme avoimia sekä talon sisällä, asiakkaillemme että yhteistyökumppaneillemme. Tavoitteenamme on turvallisemman yhteiskunnan ja ympäristön kestävän kehityksen tukeminen. Autamme asiakkaitamme paitsi tarjoamalla heille vakuutuspalveluita, myös kannustamalla vahinkojen ennaltaehkäisyyn.
SFDR-periaatteet
Vastuullinen vakuutusneuvonta SFDR-periaatteiden mukaisesti
Osana vastuullista toimintaamme noudatamme SFDR-periaatteita (Sustainable Finance Disclosure Regulation), jotka ohjaavat meitä ottamaan huomioon kestävyyteen liittyvät riskit vakuutusneuvonnassamme. Tämä tarkoittaa, että tarjoamme asiakkaillemme tietoa kestävyysriskeistä ja niiden mahdollisista vaikutuksista vakuutustuotteisiin jo ennen sopimuksen tekemistä. Kartoitamme asiakkaidemme kestävyyteen liittyvät mieltymykset, jotta voimme tarjota ratkaisuja, jotka vastaavat heidän arvojaan ja auttavat minimoimaan negatiivisia vaikutuksia ympäristölle ja yhteiskunnalle.
Haitallisten kestävyysvaikutusten hallinta
Tunnistamme, että vakuutustuotteilla voi olla haitallisia kestävyysvaikutuksia, kuten negatiivisia ympäristö- tai sosiaalisia vaikutuksia. Edellytämme, että kaikki vakuutusyhtiöt, joiden tuotteita tarjoamme asiakkaillemme, noudattavat SFDR:n mukaisia periaatteita ja raportoivat avoimesti, miten kestävyysriskit on otettu huomioon heidän vakuutusratkaisuissaan. Näin varmistamme, että asiakkaillamme on käytössään vastuullisesti hallinnoituja vakuutustuotteita.
Palkitsemismalli ja kestävyysriskit
Palkitsemiskäytäntömme tukevat kestävyysriskien huomioon ottamista päätöksenteossa. Henkilöstömme palkitsemisen lähtökohtana ovat strategiset tavoitteet, joihin sisältyy vastuullisten vakuutusratkaisujen tarjoaminen asiakkaillemme. Henkilöstömme ei saa palkkiota yksittäisten vakuutusten välittämisestä, mikä varmistaa, että neuvonta perustuu aina asiakkaan parhaaseen etuun. Lisäksi emme saa palkkioita vakuutusyhtiöiltä, vaan asiakas maksaa palkkion suoraan palveluistamme, mikä tukee riippumatonta ja vastuullista päätöksentekoa.
Lainsäädäntö
Vakuutusmeklaritoiminnan säädökset ja valvonta Suomessa
Vakuutusmeklaritoiminta on laissa säädeltyä ja sitä valvoo Suomessa Finanssivalvonta. Asiakkaan ja vakuutusmeklarin välille laaditaan aina vakuutusedustuslain mukainen toimeksiantosopimus. Jokaisella rekisteröidyllä vakuutusmeklariyhtiöllä ja vakuutusmeklarilla on Finanssivalvonnan myöntämä toimilupa, ja vakuutusmeklarilla on myös lain vaatima vastuuvakuutus.